4b. Onderzoek of tijdelijke begeleiding door orthopedagoog/psycholoog

Waar gaat het over?

Een orthopedagoog analyseert, adviseert en begeleidt de jeugdige en de ouders als er sprake is van een afwijkende leerontwikkeling. Ook doet de orthopedagoog extra psychologisch onderzoek als dat nodig is.

Hoe doen we het in de Kop?

PO-VO: Leerlingen met een verstandelijke beperking hebben een eigen leerroute nodig. Dit vraagt om aanpassingen in het aanbieden van de leerstof. Er wordt gewerkt aan eigen leerlijnen en instructiemomenten. De zelfstandigheid van de leerling bepaalt mede het tempo van leerstofopname. Het aantal uur ondersteuning die een leerling met een beperking in het leren nodig heeft, zal dan ook verschillen. Een onderzoek naar de intelligentie kan hierbij helpen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd of bekostigd door het onderwijs.

Het samenwerkingsverband PO bekostigt jaarlijks een basis van consultatie-uren voor een orthopedagoog/psycholoog die aan het Ondersteuningsteam van de school verbonden is, zodat de school beschikt over extra expertise t.a.v. leerlijnen, aanbod en instructie. Het samenwerkingsverband VO kent deze constructie niet en hier behoort het tot de verantwoordelijkheid van de VO-school. 

SBO-V(S)O: Het afnemen van een IQ-onderzoek in het kader van niveaubepaling valt onder de verantwoordelijkheid van de school.

Gemeenten: Als de leerontwikkeling stagneert door een onveilige thuissituatie, zal vanuit het wijkteam onderzocht worden welke passende ondersteuning ingezet kan worden vanuit de Jeugdwet en/of Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), wanneer ouders en/of jeugdige openstaan voor vrijwillige hulp.

Hoe te handelen volgens de wet?

Wet Passend Onderwijs: De extra ondersteuning die leerlingen in het onderwijs ontvangen, kan op veel verschillende manieren worden vormgegeven. Afhankelijk van de problematiek van de leerling en de mogelijkheden van de school zal de extra ondersteuning door de school worden ingezet. De ondersteuning zal er altijd op zijn gericht om de leerling verder te helpen in zijn onderwijsontwikkeling.    

Jeugdwet/Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO): Als de leerontwikkeling stagneert door een onveilige thuissituatie, zal vanuit het wijkteam onderzocht worden welke passende ondersteuning ingezet kan worden vanuit de Jeugdwet en/of Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), wanneer ouders en/of jeugdige openstaan voor vrijwillige hulp.