3a. Onderzoek gericht op het intelligentieniveau

Waar gaat het over?

Het intelligentiequotiënt (IQ) is een getal waarmee wordt uitgedrukt hoe intelligent een kind is. De intelligentie wordt bepaald door middel van een IQ test. Aan de hand van vragen en opdrachten worden diverse aspecten van de intelligentie onderzocht. Er wordt naar verschillende delen van het functioneren gekeken; zo worden aangeleerde kennis, begrip, inzicht en probleemoplossende vaardigheden gemeten. Een intelligentietest kan nodig zijn voor onderwijs aan jeugdigen. Het speelt een rol bij onderzoek naar laag- of hoogbegaafdheid of bij een verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs. Na de uitslag van de test kan het onderwijs aan de jeugdige daarop worden afgestemd.

Hoe doen we het in de Kop?

PO: Als een intelligentietest primair is gericht op het leerproces, dan valt dit onder de verantwoordelijkheid van het onderwijs: de zorgplicht van de scholen. In het PO valt het onder de basisondersteuning van de school.

Het samenwerkingsverband heeft met de scholen de afspraak dat er handelingsgericht wordt gewerkt en gediagnosticeerd. Voor extra ondersteuning is een intelligentietest meestal niet nodig. Jeugdigen ontwikkelen zich en daarom moet een intelligentietest zo recent mogelijk zijn (niet ouder dan twee jaar).

In geval van begaafdheidsonderzoek: zie 9F

VO: Als een intelligentietest primair is gericht op het leerproces, dan valt dit onder de verantwoordelijkheid van het onderwijs: de zorgplicht van de scholen. In het VO valt het onder de basisondersteuning van de school. De samenwerkingsverbanden VO hebben de afspraak dat er handelingsgericht wordt gewerkt en gediagnosticeerd. Voor extra ondersteuning is een intelligentietest meestal niet nodig. Jeugdigen ontwikkelen zich en daarom moet een intelligentietest zo recent mogelijk zijn (niet ouder dan twee jaar).

SO – SBO – VSO: Bij het speciaal onderwijs valt het afnemen van een IQ-onderzoek onder verantwoordelijkheid van school als het gericht is op het leerproces.

Gemeenten: Niet van toepassing, tenzij er sprake is van een onderzoek als onderdeel van het diagnostisch proces in het kader van jeugdhulp (zie 1D).

Hoe te handelen volgens de wet?

Wanneer een intelligentietest primair gericht is op het leerproces, dan valt dit onder de verantwoordelijkheid van het onderwijs. Dit valt onder de zorgplicht van de scholen. Zowel in het PO als in het VO valt het onder de basisondersteuning van de school.